Skoči do osrednje vsebine
Donacije

Odziv vodstva Onkološkega inštituta Ljubljana na »Odprto pismo: Poziv k spremembi organizacije obravnave onkoloških bolnikov na Onkološkem inštitutu Ljubljana«

 

Spoštovani,

vodstvo Onkološkega inštituta Ljubljana (v nadaljevanju OI) posreduje odgovor na odprto pismo organizacij bolnikov: Združenje Europa Donna, Društvo onkoloških bolnikov Slovenije, Slovensko združenje bolnikov z limfomom in levkemijo, Slovensko onkološko društvo za moške OnkoMan, Nacionalno društvo bolnikov z melanomom, Ustanova Mali vitez, Društvo uroloških bolnikov Slovenije, Društvo bolnikov s krvnimi boleznimi Slovenije, Slovensko društvo Hospic in Zveza organizacij pacientov Slovenije, ki ga je prejelo 20. 3. 2025.

V pismu organizacije bolnikov
• izražajo pomisleke in nestrinjanje glede uvedbe spremembe v organizaciji dela v dnevni bolnišnici za sistemsko zdravljenje na OI,
• navajajo, da predstavniki društev, ki so izvoljeni v Svet pacientov, niso bili obveščeni o načrtovani uvedbi spremembe,
• navajajo težave, s katerimi se po uvedbi soočajo bolniki in sugerirajo, da nov način obravnave ustreza OI in določenemu delu bolnikov,
• izpostavijo pritožbe, ki so jih društva prejela s strani bolnikov in njihovih svojcev,
• pozivajo, da OI, Ministrstvo za zdravje in ZZZS prisluhnejo glasu pacientov in poiščejo ustreznejšo rešitev.


Z namenom, da javnost in vsi pomembni deležniki razumejo nujnost in strokovno utemeljenost na eni strani ter skrbno načrtovanje vpeljave sprememb na drugi strani, (znova) poudarjamo dejstva, o katerih smo sicer društva in ostale pomembne deležnike že obveščali.

1. Zagotavljanje varnosti in kakovosti zdravstvenih obravnav
Obravnava bolnika v dnevni bolnišnici je celovita, zahtevna in kompleksna, enako velja za pripravo zdravil za aplikacijo. Pripravo protitumornih zdravil za aplikacijo izvajamo na podlagi predpisa zdravila s strani zdravnika, povsem individualizirano - za vsakega bolnika posebej. Priprava zdravila obsega aseptično rekonstitucijo zdravila v strogo nadzorovanih pogojih v zaščitnih komorah ali robotih, ki omogočajo čiste pogoje dela, nudijo zaščito operaterju in varujejo okolico pred kontaminacijo. Priprava je organizirana v okviru centralizirane enote lekarne na OI, kar zagotavlja visoko kakovost pripravkov, predvsem z vidika njihove mikrobiološke stabilnosti, sledljivost zdravil, varnost osebja, ter skladnost s predpisi in smernicami.

Centralizacija priprave zdravil omogoča dvojno strokovno kontrolo, s čimer zagotavljamo dodatno izboljšano varnost in zmanjšujemo možnost napak pri pripravi terapij. Obenem takšna centralizirana priprava pripomore k zmanjšanju odpadkov zdravil, kar pomeni bolj ekonomično delovanje in porabo potrošnega materiala.

Dvojno kontrolo kakovosti, ki jo lahko zagotavljamo le in zgolj pri centralni pripravi zdravil (ne pa tudi pri pripravi zdravil na oddelkih), od OI zahtevajo standardi kakovosti OECI, ki jih moramo izpolnjevati v postopkih že pridobljene akreditacije. OECI je Evropska organizacija onkoloških inštitutov, standardi kakovosti OECI pa med drugim definirajo in opisujejo kriterije za organizacijo onkološke obravnave in osredotočenosti na bolnika. Varnost in kakovost aplikacije protitumornega zdravljenja dodatno zagotavljamo tudi s povratno zanko.

2. Izjemen porast količine obravnav in (pre)dolge čakalne vrste
Na Onkološkem inštitutu Ljubljana obravnavamo okoli 70 % vseh bolnikov z rakom v državi. Število dnevnih obravnav se je v zadnjih letih močno povečalo; v zadnjih treh letih OI beleži kar podvojeno število takih obravnav, kar potrjuje potrebo po bolj učinkoviti organizaciji dela. Podatki kažejo, da smo na OI  leta 2023 obravnavali več kot 29.000 bolnikov, leto kasneje pa že več kot 36.000. Sistem, ki je bil v teku, je ob takšnem skokovitem naraščanju bolnikov povzročal dolgotrajno čakanje na obravnavo in terapijo v čakalnicah in na hodnikih, kar je, žal, pogosto presegalo razumne meje, sistem pa ni zagotavljal optimalne bolnikove izkušnje. Na to so nas več let opozarjala društva onkoloških bolnikov in terjala od nas reševanje problematike.

Dodaten razlog za povečanje števila obravnav na OI pa je organiziranost mreže onkološke dejavnosti v Sloveniji. Kljub temu, da ima na primer UKC Maribor oddelek za onkologijo, opažamo zadnja leta večji pritok bolnikov tudi iz podravske in pomurske regije.

Opozoriti bi želeli, da smo bili zaradi tako obsežnega povečanja bolnikov primorani že pred uvedbo spremembe nekatere bolnike na terapijo naročevati naslednji dan, saj vseh terapij v istem dnevu nismo mogli izvesti. Bolniki so razumeli, da je varnost zdravljenja vendarle prioriteta in nezadovoljstva zaradi prenaročanja na naslednji dan nismo zaznali.

3. Onkološki inštitut obsega storitev ne zmanjšuje in ne zavrača bolnikov
Kljub splošnemu pomanjkanju kadra v zdravstvu in neizmerne prostorske stiske na OI, bolnikov ne zavračamo. Nasprotno, vse bolnike se trudimo obravnavati v najkrajšem možnem času, četudi ambulante in zaposleni v njih delajo preko svojih norm. To počnemo s srcem, predanostjo in neizmernim čutom do vsakega bolnika, ki ga zdravimo na našem inštitutu. Stiske niso le na strani bolnikov. So tudi v naših vrstah. A ostajamo neomajni pri zagotavljanju vrhunske multidisciplinarne zdravstvene obravnave in oskrbe vseh bolnikov. Zavezani smo kakovosti, odličnosti in celostnemu pristopu do vsakega bolnika in obsega storitev kljub težkim razmeram ne zmanjšujemo.

4. Onkološki inštitut sledi določilom Zakona o pacientovih pravicah
V skladu z določili Zakona o pacientovih pravicah (Uradni list RS, št. 15/08 s spremembami) pacientom zagotavljamo primerno, kakovostno in varno zdravstveno obravnavo ter spoštujemo pravico do organizacije dela, ki zmanjšuje nepotrebno čakanje.

5. Onkološki inštitut sledi določilom Zakona o kakovosti v zdravstvu
V skladu z Zakonom o kakovosti v zdravstvu (Uradni list RS, št. 102/24) smo dolžni zagotavljati izvajanje zdravstvenih storitev in celotnih kliničnih procesov na način, da zagotavljamo varnost pacienta.
V skladu s tem zakonom smo zavezani spoštovati načelo varnosti zdravstvene obravnave, kar pomeni proaktivno upravljanje s tveganji, ki bi lahko škodovala pacientu, z namenom izvajanja zdravstvene obravnave, ki je varna za pacienta in preprečuje nastanek škode.
Pri obravnavi smo zavezani spoštovati tudi načelo pravočasnosti, ki pomeni dostopnost do potrebnih zdravstvenih storitev v primernem času in spoštovanje pacientovega časa z namenom zagotavljanja pravočasne obravnave.

6. Večletno presojanje in načrtovanje sprememb
Presoje o uvedbi novega sistema in načrtovanje so potekale že zadnja tri leta. Onkološka društva so nas več let opozarjala na nevzdržna čakanja bolnikov v neustreznih prostorskih pogojih, zato smo še intenzivneje iskali primeren način reševanja problematike, ki bo v dobro naših bolnikov, a upoštevajoč tudi vse omejitve OI. Žal nobena rešitev ni za vse dobra, niti za vse slaba. A sprejeta rešitev je strokovno utemeljena. Ko gre za varnost bolnikov in njihovo zdravljenje smo in bomo vedno neizprosni in neomajni.  

7. Zdravstvena oskrba v slovenskih bolnišnicah in praksa v tujini
Naročanje na terapije je ustaljena praksa v večini slovenskih bolnišnic, saj omogoča boljšo organizacijo dela in krajši čakalni čas za bolnike. S tem pristopom OI sledi zgledom tudi iz tujine, kjer so takšni modeli zdravljenja že uveljavljeni.


Ob zapisanemu pa v nadaljevanju zanikamo navedbe organizacij bolnikov, da društva o spremembi niso bila obveščena in pojasnjujemo, da je bil Svet pacientov OI s spremembo podrobno seznanjen že pred njenim začetkom uvedbe; seja Sveta pacientov je na OI potekala 13. 2. 2025. Vodstvo OI je Svet pacientov o nameravani spremembi seznanilo pod obravnavano 2. točko dnevnega reda (Obremenjenost OI LJ zaradi bolnikov iz UKC Maribora), zato nas preseneča stališče o neinformiranosti, saj navedbe ne odražajo dejanskega poteka dogodkov. Vsem društvom smo, zaradi polemik v javnosti, znova pojasnili in argumentirali našo odločitev, in sicer pisno, dne 14. 3. 2025.
Poudariti želimo tudi, da smo obvestilo o postopnem uvajanju spremenjenega načina dela v dnevni bolnišnici za sistemsko zdravljenje objavili na spletnem mestu inštituta 11. 2. 2025, bolnike pa smo en mesec pred uvedbo spremembe ustno obveščali ob njihovih obravnavah, prav tako smo za njih pripravili namensko zloženko, ki obvešča o novem postopku naročanja in koristih za bolnike. O spremembi smo obvestili tudi ostale deležnike.

Znova poudarjamo, da je bila uvedba spremembe nujna, razumemo pa, da vsaka sprememba zahteva določene prilagoditve in terja čas, da se spremembe sprejmejo in se pokažejo pozitivni učinki. Na OI smo v času od uvedene spremembe prejeli pisma in sporočila podpore bolnikov in onkoloških društev, ki razumejo, da je le varna obravnava tista, ki preprečuje škodo za bolnika in da zanesljiva in dvojno kontrolirana priprava protitumornega zdravljenja preprečuje škodljive dogodke zaradi morebitnih napak. Cenimo, da so prepoznali, da je varnost njihovega zdravljenja naša prioriteta.

Naše delo je v celoti posvečeno bolnikom. Vsem, brez izjeme. In naša odgovornost je, da bolnike zdravimo na načine, ki so v skladu z najvišjimi standardi in strokovno doktrino. Želimo si, da bi bil naš glas slišan in da bi nam bolniki zaupali ne samo glede zdravljenja ampak tudi ko gre za organizacijo dela.

Onkološki inštitut Ljubljana ostaja odprt za dialog z vsemi deležniki, a le s konstruktivno razpravo, utemeljeno na realnih podatkih in strokovnih argumentih. Na teh temeljih je OI danes, 26. 3. 2025, opravil srečanje s predstavniki onkoloških društev, ki so z razumevanjem sprejeli pojasnila glede nujnosti uvedbe sprememb.


S spoštovanjem,


Zlata Štiblar Kisić                            Prof. dr. Janja Ocvirk, dr. med. spec.
Direktorica                                       Strokovna direktorica

 

Priloga: Odziv vodstva na Odprto pismo